رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

تخریب ساختمان را بیشتر بشناسید

تخریب ساختمان چیست


باید بدانید تخریب ساختمان که از اولین مراحل ساخت و ساز بوده این امری است که شاید چندان مورد توجه انجام نگیرد و توسط هر شخصی انجام پذیرد اما این مسئله به این امر مهم پی خواهیم برد که درصورت عدم دانش در این زمینه ممکن است اتفاقی را رقم بزند که برای کارفرما جبران ناپذیر است. به هر گونه اقدامات در جهت جداسازی مصالح از ساختمان به منظور حذف، نوسازی، تعمیر، مرمت و بازسازی تمام یا قسمتی از سازه اطلاق می گردد.


چه زمانی ساختمان را تخریب می‌کنند؟


معمولا زمانی ساختمان را تخریب می‌کنند که عمر مفید آن به پایان رسیده باشد. عمر مفید ساختمان در سه حالت ممکن است به پایان برسد:


  •  زمانی  که عمر مفید خدمت‌ رسانی ساختمان از نظر فنی به پایان رسیده باشد. یعنی ساختمان از نظر سازه‌ای استحکام کافی نداشته باشد.
  • حالت دوم زمانی است که عمر خدمت‌ دهی عملکردی ساختمان به پایان رسیده باشد. به طور خلاصه اگرچه سازه ازنظر فنی سرپاست ولی از نظر نیازهای بهره‌برداری شرایط مطلوبی نداشته باشد. 
  • حالت سوم نیز زمانی است که ادامه بهره‌برداری از ساختمان، توجیه اقتصادی نداشته باشد. یعنی این که به علت ترافیک و آلودگی هوا محل مناسبی برای زندگی نیست اما بدلیل موقعیت ملک و گران بودن زمین، برای ساخت یک ملک تجاری کاملا موقعیت عالی‌ دارد.


مراحل تخریب ساختمان  را بشناسید


۱) تمام اجزای طرّه‌ای و پیش‌آمده شامل تراس‌ها، بالکن‌ها و اجزای متصل به دیوارهای خارجی ساختمان را باید قبل از تخریب اعضای اصلی سازه، تخریب نمود.


۲) پیش از تخریب کف‌ها، باید تمام تجهیزات و تاسیسات روی آن‌ها را برداشت مانند دیوارهای پارتیشن، مخازن ذخیره آب، کولر، چیلر، اطاقک و تجهیزات آسانسور، شوفاژها و کلیه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی.


۳) سپس تخریب دال‌های کف، از وسط دهانه شروع شده و به سمت تیرهای تکیه‌گاه ادامه می‌یابد.


۴) پس از برداشتن کف، نوبت به تخریب تیرها می‌رسد. برای تخریب تیرهای کف ابتدا تیرهای طرّه‌ای تخریب شده و سپس به ترتیب تیرهای ثانویه و تیرچه‌ها و نهایتا تیرهای اصلی تخریب می‌گردند.


۵) پیش از تخریب دیوارهای برشی و ثقلی باربر، باید دیوارهای غیر باربر را تخریب کرد.


۶) پس از برداشتن تیرها و کف ها، می‌توان ستون‌ها و دیوارهای باربر را نیز تخریب کرد.




روش‌های رایج تخریب ساختمان به صورت زیر هستند:

تخریب دستی

تخریب مکانیکی

تخریب انفجاری


تخریب به روش استفاده از گوی تخریب


جالب است بدانید روش گوی تخریب یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تخریب بنا می‌باشد که امروزه بدلیل ظهور ماشین‌های هیدرولیکی کمتر از آن استفاده می‌شود.در این روش که معمولا برای تخریب سازه‌های بتنی یا مصالح بنایی از آن استفاده می‌شود، با اعمال ضربه به سازه موردنظر، تخریب صورت می‌گیرد.


تخریب با روش Tecorep

در این روش  با استفاده از یک کلاهک فلزی مطابق با پلان ساختمان، بر روی آخرین طبقه نصب شده و ستون‌های موقتی برای تکیه‌گاه این سقف بر روی تیرهای بزرگی واقع در دو طبقه پایین‌تر، نصب می‌شود. تعداد این ستون‌ها به وزن کلاهک و توان باربری سقف طبقات زیرین بستگی دارد. نکته جالب این که در این فضای بسته که بوسیله پنل‌های عایق صدا پوشش داده شده، امکان پخش گردو غبار ناشی از تخریب به محیط اطراف به حداقل می‌رسد.


نکات اساسی هنگام تخریب ساختمان

نکته مهم پس از ایمنی، جهت افزایش راندمان و استفاده بهتر از زمان و بودجه، باید عملیات تخریب در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود. سریع ترین روش برای تخریب ساختمان ایجاد انفجار کنترل شده است که البته، در مناطق مسکونی با تراکم ساختمانی بالا عملی نیست. این روش برای ساختمان های بلند مرتبه ای که در وسط یک بلوک شهری مستقل قرار گرفته اند مناسب است.


آشنایی با استفاده از بازوی هیدرولیک بر روی بیل مکانیکی و تخریب تدریجی از بالا به پایین 

در این روش یک یا چند ماشین تخریب شبیه به حفار عادی، مورد استفاده قرار می گیرند. بر روی این ماشین یک بازوی هیدرولیکی با یک خردکننده یا چنگک سوار می شود تا کار در هم کوبیدن سازه را انجام دهد. در این روش، وجود فضای کاری مناسب، یک عنصر کلیدی محسوب می گردد.


تماس با ما

خیابان کریمخان، انتهای خردمند جنوبی، ساختمان شماره 2، طبقه 5 ام جنوبی

info@sin-group.co
88839788

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد