رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

تعریف بام سبز یا روف گاردن چیه؟

تعریف بام سبز (روف گاردن) و نقش اون در محیط زیست!



بام سبز یا باغ روی پشت بام یه لایه رویشی که روی پشت بام رشد می کنه. بام های سبز سایه ایجاد می کنن، گرما رو از هوا حذف می کنن و دمای سطح سقف و هوای اطراف روکاهش می دن.

استفاده از بام های سبز در شهرها یا سایر محیط های ساخته شده با پوشش گیاهی محدود می تونه گرما رو به ویژه در طول روز تعدیل کنه.

دمای بام سبز می تونه 30 تا 40 درجه فارنهایت کمتر از بام های معمولی باشه و می تونه دمای محیط رو در سطح شهر تا 5 درجه فارنهایت کاهش بده. علاوه بر این، بام های سبز می تونن مصرف انرژی ساختمان رو 0.7 درصد در مقایسه با معمولی کاهش بدن.

سقف ها، اوج تقاضای برق رو کاهش می دن و منجر به صرفه جویی سالانه 0.23 دلار به ازای هر فوت مربع از سطح سقف می شن.

انواع بام سبز (روف گاردن) 

بام های سبز رو میشه بر روی طیف وسیعی از ساختمان ها از تاسیسات صنعتی گرفته تا منازل شخصی نصب کرد. دو نوع بام سبز وجود داره: گسترده و فشرده.

هر دو نوع بام سبز از اجزای لایه بندی اولیه یکسانی با تعدادی موانع برای جلوگیری از آسیب آب یا ریشه به سازه، یک لایه زهکشی برای کمک به زهکشی آب، و همچنین یک لایه محیطی و رویشی تشکیل شده.

شکل لایه های معمولی بام سبز (زیر) رایج ترین طرح بام سبز را نشان میده، گرچه همه لایه های نشان داده شده در هر بام سبز یافت نمی شن.

بام های سبز در مقابل بام های خنک

سقف های سرد گزینه دیگری برای کاهش اثر جزیره گرماییه. سقف‌های خنک از مواد بسیار بازتابنده و تابشی ساخته می‌شن که در دمای اوج خنک‌تر از مصالح سنتی باقی می‌مونن.

در حالی که بام‌های سبز اغلب در ابتدا هزینه‌های بالاتری نسبت به بام‌های سرد دارن، بام‌های سبز معمولاً عمر مورد انتظار بیشتری دارن.

هر دو بام سرد و سبز مزایایی از دمای پایین‌تر سطح و هوا و کاهش تقاضای انرژی دارن. با این حال، بام‌های سبز مزایای اضافه‌تری مانند کاهش و فیلتر کردن روان آب‌های طوفان ارائه می‌کنن.

جذب آلاینده ها و دی اکسید کربن؛ ایجاد زیستگاه طبیعی؛ و در مورد بام های سبز فشرده، به عنوان فضای سبز تفریحی عمل می کنه.

سقف‌های خنک برای پروژه‌هایی با بودجه محدود و تمرکز اولیه بر صرفه‌جویی در انرژی مناسب‌ترن، در حالی که بام‌های سبز زمانی ترجیح داده می‌شن که هزینه‌های چرخه عمر، منافع عمومی و اثرات زیست‌محیطی گسترده‌تر مورد توجه باشه. هر دو گزینه استراتژی های مهمی برای کاهش اثرات جزیره گرمایی هستن.

مزایای خاص بام سبز یا روف گاردن

  • کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای: با کاهش تقاضای تهویه مطبوع، بام‌های سبز می‌تونن آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) ناشی از منابع انرژی معمولی را کاهش بدن. پوشش گیاهی همچنین می تونه آلاینده ها و گازهای گلخانه ای را به ترتیب از طریق رسوب خشک و ترسیب کربن و ذخیره سازی از هوا حذف کنه.
  • کاهش مصرف انرژی: بام های سبز از طریق فرآیند تبخیر و تعرق گرما را از هوا حذف می کنن و همچنین به عنوان عایق برای ساختمان ها عمل می کنن و انرژی مورد نیاز برای تامین سرمایش و گرمایش را کاهش می دن.
  • بهبود سلامت و راحتی انسان: بام‌های سبز با کاهش انتقال حرارت از طریق سقف ساختمان، می‌تونن آسایش داخل ساختمان را بهبود بدن و بروز استرس گرمایی مرتبط با امواج گرما را کاهش بدن.
  • بهبود کیفیت زندگی: بام های سبز ارزش زیبایی شناختی و زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری را فراهم می کنه. اونا با وارد کردن فضای سبز به محیط ساخته شده، تعامل انسان با طبیعت را بهبود می دن. نشون داده شده که چنین ارتباطی با طبیعت برای سلامت جسمی و روانی و بهره وری انسان مفیده و فشار خون و بستری شدن در بیمارستان رو کاهش می ده.
  • بهبود مدیریت آب طوفان و کیفیت آب: بام‌های سبز یا روف گاردن می‌تونن جریان آب طوفان رو در محیط شهری کاهش داده و همچنین آلاینده‌ها را از بارندگی فیلتر کنن. بام‌های سبز می‌تونن تقریباً تمام بارش‌های مرتبط با طوفان رو در طول ماه‌های تابستان حفظ کنن و در طول ماه‌های زمستان کمتر (20 درصد) رو حفظ کنن.

موج گرمای شدید، امسال میلیون ها نفر رو در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده. پیش بینی می شه تا سال 2030 در مجموع 1.9 میلیارد نفر در معرض استرس گرما قرار بگیرن و این امر به شدت به ساکنان شهرها ضربه خواهد زد. 

یه راه ساده که می‌تونیم به خنک کردن شهرهامون کمک کنیم، از طریق فرآیندی به نام «سبزسازی شهری» هس - افزودن پوشش گیاهی مانند درختان، باغ‌های روی پشت‌بام و دیگر فضاهای سبز به شهرهاس. این راه حلیه که به طور فزاینده ای ضروریه.

خدمات ایوان سبز

مهم ترین خدماتی که ایوان سبز در سیاست کاری خود قرار میده: مشاوره، بازدید از محل پروژه و ارائه پیشنهاد مناسب، طراحی خلاقانه با استفاده از نرم افزارهای تخصصی جهت ترسیم نقشه ها بر اساس کاربری فضا، برآورد هزینه براساس طرح ارائه شده، تولید و اجرای پروژه با استفاده از متریال مرغوب، معتبر و استاندارده.

تماس با ما


شما می تونین جهت دریافت خدمات و یا راهنمایی بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس بگیرین.

تلفن:

۰۲۱ – ۲۲۷۹۵۳۴۰

۰۹۱۲ – ۲۸۳۵۵۶۲

آدرس: خیابان میرداماد – خیابان نساء – خیابان مسعود سیفیه – پلاک 38 واحد 2

منبع: https://interior-designer.ir/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد