رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

اصول طراحی داخلی(interior design)

ایده هایی برای طراحی داخلی

اصول طراحی داخلی قوانین و رهنمودهایی هستن که طراحان برای ایجاد فضاهایی کاربردی و زیبا از اون پیروی می کنن. هفت اصل مهم در طراحی داخلی وجود داره: تعادل، هماهنگی، ریتم، تناسب و مقیاس، تاکید، کنتراست و جزئیات.

این مفاهیم و میشه در هر اتاقی در خونه شما، از اتاق نشیمن گرفته تا حمام، به کار گرفت.

1. تعادل

در طراحی، تعادل احساس تعادل رو میده. این به جنبه بصری اشاره داره و به توزیع یکنواخت مبلمان و اشیاء تزئینی تا حد امکان می‌پردازه تا در هنگام نگاه کردن به اتاق، چیزها وزن بصری یکسانی داشته باشن.

برای رسیدن به تعادل، توجه به جایی که عناصر در داخل فضا قرار می گیرن، مهمه. برای این کار باید خط، شکل، رنگ و بافت اشیاء مختلف رو به دقت تحلیل کنیم.

تقارن یا رسمی

اتاق‌های سنتی یا رسمی نیاز به تعادل متقارن دارن، که هنر آینه‌کاری و تطبیق هر طرف اتاق هس. به عنوان مثال، دو صندلی در دو طرف یه میز قهوه ممکنه به صورت متقارن توصیف بشن.

دستیابی به این نوع تعادل ساده هس زیرا ویژگی های طراحی در هر دو طرف تکراری هستن. این تکنیک به عنوان اثر آینه ای هم شناخته میشه. اگه مراقب نباشین، تعادل رسمی ممکنه به سرعت خسته کننده و تکراری بشه.

نامتقارن یا غیر رسمی

وزن بصری خطوط، رنگ ها، فرم ها و بافت ها بدون نیاز به تکرار دقیق متعادل میشن. این نوع تعادل به اندازه تعادل متقارن منظم نیس و می تونه پیچیده تر و هیجان انگیزتر باشه. 

به عنوان مثال، یه مبل رو میشه با قرار دادن دو صندلی در طرف دیگه متعادل کرد.

تعادل شعاعی

تعادل شعاعی زمانی ایجاد میشه که یه نقطه کانونی مرکزی وجود داشته باشه که عناصر دیگه از اون یا اطراف اون تابش می کنن. 

به عنوان مثال میشه به میز ناهارخوری گرد با صندلی هایی که دور آن چیده شده اشاره کرد. فرم، بافت و رنگ تکرار زیادی داره.

2. اتحاد و هماهنگی

وحدت یکی از ویژگی های مهم طراحی خونه اس. هر وسیله، سبک، و آیتم دکوراسیون باید با هم همخوانی داشته باشن تا یه کل منسجم ایجاد کنن. انسجام و یکنواختی ترکیبی همه عناصر طراحی به طراحی داخلی شما زیبایی میده.

باید دائماً به یاد داشته باشین که الگوها، رنگ ها، بافت و غیره باید در طول پروژه جریانی نرم داشته باشن. در غیر این صورت، تک تک آیتم‌های موجود در فضا با هم برخورد می‌کنن و خارج از محل به نظر می‌رسن.

اصل هارمونی هماهنگ کردن اشیا و رنگ ها در یه فضا برای انتقال حس طراحی یکپارچه اس. زمانی هماهنگی وجود داره که همه وسایل یه اتاق حول یه موضوع یا سبک با یکدیگه هماهنگ باشن.

هارمونی رو میشه با استفاده از روش های مختلفی مانند گروه بندی مبلمان با هم، استفاده از رنگ ها و بافت های مشابه یا ایجاد یه نقطه کانونی ایجاد کرد. 

وقتی از هارمونی در طراحی داخلی استفاده شه، فضایی منسجم و جذاب ایجاد می کنه. کلید ایجاد هماهنگی یافتن تعادل مناسب بین همه عناصر هس.

3. ریتم

اگر بخوایم یه قطعه موسیقی رو تحلیل کنیم، الگوی ریتمیک اونو توصیف می کنیم. همین مفهوم در مورد طراحی داخلی هم صدق می کنه - ما ریتم و از طریق تکرار بصری فرم ایجاد می کنیم.

هنگام تزئین خونه، باید به چیدمان عناصر به گونه ای فکر کنیم که تکرار، پیشرفت، انتقال یا تضاد باشه. با اعمال این مکانیسم های بصری، می تونیم توجه شخصی رو به اطراف فضا معطوف کنیم و در نهایت تصور کلی اتاق رو افزایش بدیم.

4. نسبت و مقیاس

مفهوم نسبت و مقیاس رویکرد ایده آلی برای ایجاد حس تعلق در میان اشیاء در یه اتاق هس. چیزها باید با یکدیگر و فضا در تعادل باشن، خواه اندازه، شکل، فرم یا رنگ. 

اهمیت این اصل درک نحوه استفاده از محیط اطراف هس، خواه اتاق بزرگ یا کوچک باشه. تناسب رابطه بین دو مورد هس و مقیاس روشی هس که اندازه یه شی با دیگری ارتباط داره. 

به عنوان مثال، یه مبلمان بزرگ و در یه فضای کوچک نامتناسب هس. یه میز قهوه کوچک در مقابل دو مبل بزرگ ممکنه نابجا و گم شده به نظر برسه.

ایجاد علاقه بصری در یه اتاق می تونه به آسونی بازی با مقیاس باشه. مقیاس به رابطه بین اندازه اشیا و اندازه یه فضا اشاره داره.

5. تاکید

در طراحی داخلی، تاکید بر استفاده از یه آیتم در اتاق هس، مانند رنگ، جزء، بافت یا الگو که توجه را به خود جلب می کنه. اتاقی بدون نقطه کانونی فراموش شدنی و کسل کننده اس.

بنابراین، اصل تأکید بر انتخاب یه آیتم در اتاق به عنوان مرکز توجه اس که بقیه دکور حول اون می چرخه. تعادل شعاعی با این اصل کار می کنه و به جلب توجه به نقطه تاکید انتخاب شده در اتاق کمک می کنه.

نقطه کانونی می تونه ویژگی باشه که می خواین برجسته کنین، مانند شومینه، یه قطعه مبلمان یا هنری که می خواین به عنوان نقطه شروع طراحی خود استفاده کنین.

هنگامی که در مورد نقطه کانونی خود تصمیم گرفتین، بقیه اتاق باید به گونه ای طراحی شه که اونو تکمیل کنه. رنگ یکی از قدرتمندترین ابزارهایی هس که می تونین برای ایجاد تاکید از اون استفاده کنین.

یه رنگ پررنگ فوراً توجه رو جلب می کنه، بنابراین اگه می خواین ناحیه خاصی و برجسته کنین، رنگ آمیزی اون با رنگ های تند روشی موثر برای انجام این کار هس. یه الگو همچنین می تونه تاکید ایجاد کنه.

بافت ابزار دیگری هس که میشه از اون برای ایجاد تاکید استفاده کرد. یه بافت خشن بیشتر از بافت صاف برجسته خواهد شد. بنابراین، اگه می‌خواین یه منطقه خاص رو برجسته کنیدن، استفاده از یه روکش بافت مانند گچ بری یا آجر می‌تونه یه راه موثر برای انجام این کار باشه.

6. کنتراست

راه های زیادی برای ایجاد کنتراست در یه اتاق وجود داره. یکی از بارزترین اونا استفاده از رنگ هس. ترکیب رنگ های روشن و تیره یا گرم و سرد می تونه جلوه ای چشمگیر ایجاد کنه.

همچنین می تونین از کنتراست از نظر بافت، الگو و مقیاس استفاده کنین. هنگام استفاده از کنتراست در طراحی داخلی خود، مهمه که به یاد داشته باشین که کمتر معمولا بیشتر هس.

کنتراست بیش از حد می تونه طاقت فرسا باشه و فضا رو آشفته کنه. یافتن تعادل مناسب برای ایجاد فضایی دلپذیر و هماهنگ ضروری هس. 

کنتراست علاقه بصری رو ایجاد می کنه و به تعریف فضاها کمک می کنه. می تونه اتاق رو پویا و هیجان انگیز کنه.

7. جزئیات

توجه به جزئیات آخرین اصل از اصول اولیه طراحی داخلی هس. یه اتاق هرگز نمی تونه یکپارچه و شخصی به نظر برسه، مگه اینکه دارای آخرین کارهای تکمیلی باشه.

خبر خوب این هس که برای اضافه کردن اونا لازم نیس یه طراح داخلی حرفه ای باشین! این مرحله نهایی به شما این امکان و میده که سبک منحصر به فرد خودتون و به رخ بکشین و فضا رو با چیزهایی که مورد علاقه شما هستن شخصی سازی کنین.

خدمات ایوان سبز

مهم ترین خدماتی که ایوان سبز در سیاست کاری خود قرار میده: مشاوره، بازدید از محل پروژه و ارائه پیشنهاد مناسب، طراحی خلاقانه با استفاده از نرم افزارهای تخصصی جهت ترسیم نقشه ها بر اساس کاربری فضا، برآورد هزینه براساس طرح ارائه شده، تولید و اجرای پروژه با استفاده از متریال مرغوب، معتبر و استاندارد هست.

تماس با ما

شما می تونین جهت دریافت خدمات و یا راهنمایی بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس بگیرین.

۰۲۱ – ۲۲۷۹۵۳۴۰

۰۹۱۲ – ۲۸۳۵۵۶۲

آدرس: خیابان میرداماد – خیابان نساء – خیابان مسعود سیفیه – پلاک 38 واحد 2

منبع: https://interior-designer.ir/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد