رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

پلی پروپیلن


پلی پروپیلن Polypropylene چیست؟

شرکت پرتونیل

پلی پروپیلن (Polypropylene) از منومرپروپیلن به فرمول 6H 3C تهیه شده و جرم مخصوص آن در حدود 0.91-0.9  گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. می توان گفت یکی از پر کاربردترین پلیمرها در کل دنیا، پلی پروپیلن می باشد. نام پلی پروپیلن (pp) و فرمول شمیایی پلی پروپیلن، –CH2-CH(CH3)n–  می باشد. پلی پروپیلن ها از پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایطی که فشار و دما خیلی ملایم و همچنین در کنار کاتالیست (زیگلر) صورت می گیرند.
پلی پروپیلن پلیمری است که متعلق به خانواده پلی اولفین ها است و امروزه یکی از رایج ترین پلیمرهای مورد استفاده است. این یک رزین هیدروکربنی با ساختار خطی است. فرمول شیمیایی پلی پروپیلن (C3H6)n است. پلی پروپیلن را می توان ذوب کرد و به گلوله های پلاستیکی تبدیل کرد که سپس برای تولید محصولات جدید استفاده می شود. در واقع، بطری ها و ظروف پلی پروپیلن برای بازیافت در اکثر برنامه های کنار خیابان در سراسر کشور جمع آوری می شوند. بازیافت پلی پروپیلن به دور نگه داشتن این ابرقهرمان از محل های دفن زباله کمک می کند تا زندگی دیگری به عنوان آبکش، ظروف نگهداری غذا، تخته برش، فرش در فضای باز، قطعات خودرو و غیره داشته باشد.
بنابراین  پلی پروپیلن تقریباً در هر بازار پلاستیک، از بسته بندی های محافظ گرفته تا تجهیزات پزشکی استفاده می شود. مقاوم و بادوام است از خودروها و لوازم خانگی در سراسر کشور بازیافت می شود.
ویژگی های پلی پروپیلن
  • نقطه ذوب بالایی دارد، بنابراین برای بسیاری از ظروف مایکروویو استفاده می شود.
  • با آب، مواد شوینده، اسیدها یا بازها واکنش نشان نمی دهد، بنابراین به راحتی تجزیه نمی شود.
  • در برابر ترک خوردگی و استرس مقاوم است، حتی در صورت خم شدن، بنابراین در بسیاری از لولاها استفاده می شود.
  • این کاملا بادوام است، بنابراین در برابر سایش و پارگی روزانه مقاومت می کند.
  • ویژگی های پلی پروپیلن آن را برای محصولات سخت و مستحکم از سپرهای محافظ خودرو گرفته تا ابزار پزشکی نجات دهنده و تجهیزات هوای سرد برای سربازان ایده آل می کند. همچنین می‌توان آن را در طیف گسترده‌ای از بسته‌بندی مهندسی کرد که به محافظت از محصولاتی که ما هر روز به آنها اعتماد می‌کنیم، از دارو گرفته تا ماست و غذای کودک کمک می‌کند.
کاربرد پلی پروپیلن
  • 30 درصد پلی پروپیلن در کاربردهای مرتبط با بسته بندی استفاده می شود.
  • 13 درصد پلی پروپیلن توسط سازندگان قطعات الکتریکی و سایر تجهیزات مصرف می شود.
  • 10 درصد پلی پروپیلن در صنعت خودرو استفاده می شود.
  • 10 درصد پلی پروپیلن توسط سازندگان لوازم خانگی مصرف می شود.
  • 5 درصد پلی پروپیلن در ساخت مصالح ساختمانی استفاده می شود.
برخی از معایب پلی پروپیلن
پلی پروپیلن بسیار قابل اشتعال است. وقتی در معرض گرما قرار گیرد ذوب می شود و نقطه اشتعال آن 260 درجه سانتیگراد است.
پلی پروپیلن معمولاً تحت تأثیر تخریب UV قرار می گیرد. از این رو، در مناطق مرتفع و جغرافیایی که نفوذ UV زیاد است، ترجیح داده نخواهد شد.
پلی پروپیلن کاربرد محدودی در دمای بالا دارد زیرا دارای ضریب انبساط حرارتی بالایی است.
سطح پلی پروپیلن خاصیت اتصال ضعیفی دارد و از این رو رنگ آمیزی آن دشوار است. یکی از راه های رفع این مشکل، درمان سطح پلی پروپیلن با مواد شیمیایی خاصی است که می تواند استحکام چسبندگی رنگ ها و جوهرهای مورد استفاده برای رنگ کردن مواد پلی پروپیلن را افزایش دهد.
در دماهای بالای 100 درجه سانتیگراد، پلی پروپیلن تمایل به تخریب زنجیره ای دارد که منجر به اکسیداسیون می شود. اکسیداسیون منجر به ترک و شکاف می شود. این مشکل را می توان با استفاده از تثبیت کننده های پلیمری برطرف کرد.
پلی پروپیلن نمونه ای از پلیمرهای پلاستیکی است. تفاوت اصلی بین پلی پروپیلن و پلاستیک این است که ما می توانیم مواد شفاف کریستالی را از پلی پروپیلن تولید کنیم، در حالی که مواد پلاستیکی معمولاً شفاف نیستند. از خواص مهم پلی پروپیلن می توان به سبکی، سمیت کم، نقطه ذوب بالا و ... اشاره کرد.
برخی از پلاستیک‌ها، مانند آن‌هایی که حاوی BPA یا سایر مواد شیمیایی مضر هستند، می‌توانند بر بدن ما یا دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم تأثیر منفی بگذارند. پلی پروپیلن، یک پلاستیک پیچیده، عموماً برای انسان بی‌خطر تلقی می‌شود.
شرکت پرتونیل در سال 76 به منظور تولید ورق های ترموپلاستیک صنعتی قابل مصرف در صنایع مختلف کشور و با بهره گیری از مشاورین اروپایی و زیر نظر متخصصین مجرب داخلی پلیمری کشور تاسیس گردید و در حال حاضر کیفیت محصولات این شرکت در شمار بهترین محصولات موجود در بازار های ایران و کشورهای همسایه می باشد.

منبع: https://partonil.com/
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد