رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

تعریف چیلر

چیلر چیست و چگونه کار می کند؟

چیلر ماشینی است که گرما را از مایع از طریق سیکل‌های فشرده‌سازی بخار، تبرید جذبی یا تبرید جذبی حذف می‌کند. این مایع سپس می تواند از طریق یک مبدل حرارتی برای خنک کردن تجهیزات، یا جریان فرآیند دیگری (مانند هوا یا آب فرآیند) به گردش در آید.


امروزه مهم ترین تجهیزات تولید برودت در ساختمان های بزرگ، دستگاه چیلر بوده که یکی از عوامل مهم و موثر در بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان می باشد. چیلرها به عنوان یکی از کاربردی ترین و بهینه ترین دستگاه های تهویه مطبوع معرفی می شوند و بدلیل دارا بودن سطح بهینگی بالا در عملکرد، بسیار مورد توجه طراحان و کارفرمایان ساختمانی قرار گرفته اند.


جالب است بدانید  چیلر دستگاهی است که گرمای یک سیال مایع (مانند آب) یا گازی (مانند هوا) را با استفاده از یک سیکل تبرید تراکمی و یا سیکل جذبی گرفته و آن را سرد می کند. انواع مختلف چیلر در مکان های خاصی کاربرد داشته و به عنوان وسیله سرمایشی یا گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود آنکه چیلرها اجزاء و طرز کار متفاوتی نسبت به هم دارند، ولی در کل همه انواع آن ها کار مشترکی را برعهده دارند


چیلر چیست؟

چیلر (دستگاه گردش آب خنک کننده) یک اصطلاح کلی برای دستگاهی است که با به گردش درآوردن مایعی مانند آب یا محیط گرمایی به عنوان مایع خنک کننده که دمای آن توسط چرخه مبرد تنظیم می شود، دما را کنترل می کند. علاوه بر حفظ دمای دستگاه های مختلف صنعتی و ابزارآلات آزمایشگاهی، تجهیزات و دستگاه ها در سطح ثابت، برای تهویه مطبوع ساختمان ها و کارخانجات نیز کاربرد دارد. از آن به عنوان "چیلر" یاد می شود زیرا اغلب برای خنک کردن استفاده می شود.

یک چیلر می تواند در حین گردش آب در یک دستگاه خنک کننده، آب سرد را به طور مداوم تامین کند. به عنوان وسیله ای مناسب برای خنک کردن قطعات مولد گرما و تجهیزات تهویه مطبوع مانند دستگاه های پردازش لیزری و دستگاه های گرمایش فرکانس بالا در دمای ثابت بسیار استفاده می شود، مشکلات سرمایشی مختلف را حل می کند و می تواند هزینه های جاری را در عین بهبود بهره وری انرژی کاهش دهد.

تفاوت چیلر و فریزر

نقش چیلر عمدتا خنک کننده است، اما فریزر نیز عملکرد مشابهی دارد. تفاوت بین چیلر و فریزر بسیار مبهم است و درک برخی از قطعات ممکن است دشوار باشد. با این حال، همانطور که می توانید از نام های مختلف متوجه شوید، به طور دقیق، آنها دستگاه های مختلفی هستند.


مزایای چیلر

یکی از ویژگی های اصلی این است که درجه آزادی بالایی در طراحی محل نصب واحد اصلی و سیستم لوله کشی آب ارائه می دهد. چیلر از روشی برای تولید آب سرد و ارسال آب به کویل آب سرد کولر استفاده می کند، بنابراین بسته به ترکیب می توان از آن برای مصارف مختلفی مانند ظرفیت های بزرگ و فضاهای بزرگ استفاده کرد. از طرف دیگر، معمولاً نیازی به در نظر گرفتن اختلاف ارتفاع لوله مبرد و محدودیت طول لوله مانند نوع انبساط مستقیم (کولر) نیست.

علاوه بر این می توان از بخار و آب گرم مانند حرارت خروجی اگزوز کارخانه نیز استفاده کرد و می توان یک سیستم تولید همزمان که از گرمای اتلاف (آب گرم) یک ژنراتور استفاده می کند، ساخت.


اصول چیلر و فریزر

می توانید اصول چیلر و فریزر را تقریباً یکسان در نظر بگیرید. از آنجا که هر دو برای خنک کردن اجسام مورد نظر خود استفاده می شوند، هر دو دارای ظرفیت خنک کننده هستند. اصل اساسی چیلر و فریزر خنک کردن جسم مورد نظر و کاهش دما است، بنابراین تفاوت کمی از این نظر وجود دارد. تشخیص تفاوت بین چیلر و فریزر سخت است و به راحتی می توان گیج شد زیرا اصول تقریباً یکسان است. شکی نیست که آنها بسیار شبیه به دستگاه هستند.















تفاوت بین مکانیسم های چیلر و فریزر

ابتدا اجازه دهید نگاهی به مکانیسم چیلر بیندازیم. روش کار چیلر به این صورت است که مایعی به نام خنک کننده که در داخل چیلر در گردش است جسم مورد نظر را خنک می کند. برای تولید مایع خنک کننده از مایعات مختلفی از جمله آب استفاده می شود اما در هر صورت این خنک کننده حرارت را از جسم خارج کرده و آن را خنک می کند. مایع خنک کننده در داخل چیلر می چرخد ​​و از بین بردن گرمای یک جسم نیز به معنای افزایش دمای مایع خنک کننده است. برای استفاده مجدد از آن، باید دوباره دما را کاهش دهید، بنابراین در اینجا از آب یا هوا استفاده می شود. دمای مایع خنک کننده با استفاده از آب یا هوای وارد شده از خارج کاهش می یابد و خنک کننده ای که خنک شده دوباره برای خنک کردن جسم مورد نظر استفاده می شود. با این کار اجازه خنک شدن مداوم جسم مورد نظر را می دهد. از طرفی با فریزر، خنک سازی با ایجاد هوای سرد با تبادل گرما بین مبرد و هوا انجام می شود. هوای سرد توسط مبرد بدون استفاده از مایعاتی مانند سیال در گردش ایجاد می شود. شاید تصورش راحت تر باشد اگر به آن مانند یک کولر فکر کنید. به این ترتیب، با وجود اینکه هر دو وسیله ای برای خنک کننده هستند، مکانیسم ها متفاوت است. اگر بتوانید تفاوت بین این مکانیسم ها را به خاطر بسپارید، تشخیص تفاوت بین چیلر و فریزر آسان تر خواهد شد.

هم چیلر و هم فریزر از کمپرسور استفاده می کنند. گاز را می توان توسط کمپرسور فشرده و منتشر کرد.

از نظر تفاوت آنها، در مورد چیلر، به طور کلی، تمام تجهیزات به جز خازن، در یک بسته بندی واحد از جمله کمپرسور قرار می گیرند. این ویژگی منحصر به فرد چیلر است.

در مورد فریزر، هر دستگاه به صورت یک بسته بسته بندی نمی شود و در حالت منفصل است. اگرچه این تفاوت ها ظریف هستند، اما برای تمایز بین چیلر و فریزر استفاده می شود. شما باید تفاوت بین اینکه آیا تجهیزات از جمله کمپرسور در یک بسته وجود دارد یا خیر را درک کنید.

انواع چیلر

یک چیلر مواد را از دستگاه مورد نظر می کشد و آن را خنک می کند. گرمای حذف شده باید توسط خود چیلر تخلیه شود و به عنوان یک روش اگزوز حرارتی، مواردی وجود دارند که از کلروفلوئوروکربن‌هایی به نام مبرد و آنهایی که از مدارهای آبی تشکیل شده‌اند که آب را به گردش در می‌آورند، استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از روش های خنک کننده وجود دارد:

چیلر هوا خنک


این نوعی سیستم است که باد را به مبدل حرارتی می فرستد و مبرد را با هوا خنک می کند. یک موتور فن تعبیه شده در داخل چیلر وجود دارد و نصب آن آسان است، اما به دلیل اینکه گرمای اگزوز در اتاق تولید می شود، ممکن است در فضاهای تنگ به تجهیزات اگزوز نیاز باشد. گاز فشرده شده با فریزر (کمپرسور) توسط کندانسور (رادیاتور) خنک شده و به مایع تبدیل می شود. از یک چرخه گاز مبرد و یک چرخه آب در گردش تشکیل شده است و از گاز مبرد به عنوان یک محیط گرمایی برای خنک کردن آب در گردش استفاده می شود.


چیلر آب خنک


این یک نوع سیستم است که از یک برج خنک کننده برای خنک کردن آب استفاده می کند. آب خنک کننده برای یخچال مورد نیاز است، اما مزایایی مانند راندمان خنک کننده عالی را ارائه می دهد و گرمای اگزوز را در اتاق ایجاد نمی کند.

چیلر آب خنک که از آب فعال در زمینه تهویه مطبوع در مقیاس بزرگ به عنوان مبرد استفاده می کند، به عنوان چیلر طبیعی (چیلر جذبی) شناخته می شود و به عنوان یخچال منبع حرارتی برای تهویه مطبوع مرکزی استفاده می شود. تجهیزات تهویه مطبوع برای ساختمان های متوسط ​​و بزرگ. پیکربندی سیستم از یک اواپراتور، جاذب، احیا کننده و کندانسور تشکیل شده است و با چرخاندن مبرد مهر و موم شده در تجهیزات (دستگاه گردش آب خنک کننده) آب سرد (آب گرم) با کنترل فشار تولید می کند.

این یک چرخه خنک کننده است، اما با تغییر فشار مبرد در تجهیزات، آب سرد (آب گرم) با تغییر ترکیب آن به گاز و مایع (انتقال گرمای نهان) در داخل هواپیما تولید می شود. می توان آن را در طول سال به طور پایدار کار کرد و طراحی فشرده آن امکان پذیر است تا بتوان آن را در فضاهای کوچک نصب کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد