رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

رهسام

https:// rahsamair .blogsky.com

راه های یادگیری بهتر در مدرسه

مدرسه


همانطور که کودکان سبک های یادگیری متفاوتی دارن، به راهبردهای یادگیری مختلف نیز واکنش متفاوتی نشان میدن.

به عنوان والدین، می‌تونین یکی یا ترکیبی از این استراتژی‌ها رو با فرزندانتون امتحان کنین تا به او کمک کنین تا به طور مؤثرتر یاد بگیرن و اطلاعات رو بهتر حفظ کنن.

همانطور که ویلیام گلاسر روانپزشک آمریکایی فهمید، ما از برخی جهات بیشتر از دیگران بهتر یاد می گیریم. با در نظر گرفتن این موضوع، ما فهرستی از موثرترین استراتژی های یادگیری برای دانش آموزان دبستانی رو گردآوری کردیم.

یادداشت برداری

 یادداشت برداری، چه از کتاب های درسی، چه از آموزش های کلاسی موجود، می تونه راهی عالی برای کودک شما برای به خاطر سپردن اطلاعات مهم باشه.

اگه فرزند شما از خوندن و نوشتن و انگلیسی لذت می بره، این ممکنه یه سبک یادگیری موثر برای او باشه. 

یادداشت برداری یه مهارته و هدف صرفاً بازنویسی کار نیس. درعوض، باید تمرینی برای شناسایی اطلاعات ضروری باشه که برای یادآوری در آینده مفید خواهد بود.

برای کودکان کوچکتر که ممکنه یادداشت برداری رو یه چالش بدونن، انتخاب اطلاعات مهم با استفاده از خودکار یا هایلایتر می تونه به همان اندازه موثر باشه.

سازماندهی اطلاعات

هر برنامه مطالعه خوب با سازماندهی شروع میشه. با سازماندهی کار خود بر اساس درس، موضوع و عنوان های فرعی، کودک شما می‌تونه سریع تر به اطلاعاتی که برای مطالعه نیاز داره دسترسی پیدا کنه.

خود سازماندهی اطلاعات می تونه باعث شه دانش آموز احساس کنه کنترل بیشتری بر یادگیری خود داره، زیرا مسئولیت مستقیم کار خود رو بر عهده می گیره.

سازماندهی اطلاعات همچنین می تونه شامل دسته بندی، تنظیم بر اساس موضوع و برنامه ریزی آینده باشه.

همچنین می‌تونه ایده خوبی باشه که اطلاعات رو به صورت فیزیکی سازماندهی کنین.

یعنی مطمئن شین که کودک شما فضایی برای ذخیره دفترچه‌ها، پوشه‌ها و سایر مواد آموزشی خود داره. فضای کاری نامرتب هیچ لطفی به کسی نمی‌کنه، بنابراین به فکر  ساماندهی میز و تمیز کردن میز اتاق خواب با فرزندانتون باشین.

ایجاد یادآورهای بصری

در حالی که یادداشت برداری و برجسته کردن در درجه اول یه استراتژی یادگیری مبتنی بر خوندن اس، فلش کارت ها، یادداشت های پس از اون و نقشه های ذهنی همگی از تشخیص بصری استفاده می کنن.

اگر فرزند شما به طور طبیعی هنرمنده ایجاد فلش کارت هایی با کلمات کلیدی یا فرمول های مهم می تونه راهی موثر برای کمک به یادآوری اطلاعات باشه.

سعی کنین فلش کارت ها یا یادداشت های پست اونو در خونه بچسبونید و هر بار که فرزندتون به یکی از اونا برخورد کرد، انو تشویق کنین تا کلمات کلیدی یا یادداشت ها رو با جزئیات بیشتر توضیح بده.

به همین ترتیب، اگر فرزندتون از استفاده از رایانه لذت می‌بره، می‌تونه با استفاده از نرم‌افزارهای رایگانی مانند Canva و Piktochart، کمک‌های بصری ایجاد کنه یا با استفاده از نرم‌افزارهای رایگانی مانند SlideShare و YouTube ارائه بده.

بازیابی دانش قبلی (به صورت شفاهی)

از اونجایی که ما 20 درصد از اونچه رو که می شنویم و 95 درصد از اونچه رو به دیگران آموزش می دیم به خاطر میاریم، توضیح شفاهی اطلاعات می تونه راهی عالی برای به خاطر سپردن حقایق و ارقام باشه.

یه استراتژی یادگیری خوب برای امتحان اینه که از فرزندتون سؤالاتی رو از کار کلاسی یا کتاب های درسی خود بپرسین.

سؤالاتی مانند «می‌تونین درباره xyz به من بگید» یا «در مورد xyz چه می‌دونید»، فرزند شما رو تشویق می‌کنه تا اطلاعات رو بدون داشتن یادداشتی در دست به خاطر بیاره.

این همچنین می تونه راهی عالی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف فرزند شما باشه.

اگر زمینه‌های موضوعی وجود داره که اونا باید در اون بهبود یابند، می‌تونین زمان بیشتری رو به تمرکز بر مواردی که در برنامه مطالعه فرزندتون هستن اختصاص بدین.

 یه بازی بازبینی خوب برای امتحان، «دانش آموز به عنوان معلم» هس، جایی که کودک شما طوری می ایسته که انگار جلوی یه کلاس هس و در مورد موضوعات خاصی صحبت می کنه که انگار خودشون اونو آموزش میدن.

این یه استراتژی یادگیری به خصوص برای بچه‌های دبستانی هس که از نمایش و بازی کردن لذت می‌برن.

نقشه برداری ذهن

نقشه ذهنی نمایشی بصری از یادداشت ها و اطلاعات هس که به روشی ساختار یافته و در عین حال خلاق ارائه میشه. گاهی اوقات طوفان فکری نامیده می‌شه.

نقشه‌های ذهنی می‌تونه به همان اندازه که کودک شما دوست داره دقیق باشه، افکار و ایده‌ها رو حول یک یا چند موضوع اصلی به هم متصل می‌کنه.

اونا می تونن راهی عالی برای سازماندهی یادداشت ها حول یه ایده بزرگتر باشن و می تونن حافظه و یادگیری رو تا 15 درصد در مقایسه با تکنیک های مطالعه مرسوم بهبود بخشند.

چرا یکی از این استراتژی های یادگیری رو برای بچه های دبستانی به عنوان راهی برای مخلوط کردن برنامه تجدید نظر، تکالیف یا مطالعه اونا امتحان نمی کنین.

ممکنه که ترکیبی از چندین استراتژی یادگیری موثرترین راه برای کودک شما برای حفظ اطلاعات باشه.

درباره مدرسه پسرانه پیشرو

مدرسه پسرانه پیشرو در سال ۱۳۷۳ با روش تحصیلی کیف در مدرسه فعالیت خود را آغاز کرد. به کارگیری روش کیف در مدرسه در دبستان پسرانه پیشرو باعث شد که این مدرسه بتواند به عنوان یکی از بهترین مدارس تهران شناخته شود.

مدرسه پسرانه پیشرو در سال ۱۳۹۷ با هدف لمس هر چه بهتر مباحث درسی و آشنایی دانش آموزان با محیط اطراف خود اقدام به ایجاد فضایی به نام پارک علم کرد که بسیار مورد استقبال والدین و دانش آموزان قرار گرفت.

تدریس به زبان انگلیسی در کنار فارسی در مدرسه پسرانه پیشرو باعث می شود تا دانش آموزان زبان زنگلیسی را نه فقط به صورت تئوری بلکه به صورت کاربردی و در زندگی روزمره یاد بگیرند.

تماس با ما

تلفن:

۷۷۷۰۲۴۳۱

۷۷۸۷۸۸۰۰

آدرس: تهران -تهرانپارس -بزرگراه رسالت – بین اتوبان باقری و خیابان رشید – پ ۲۰۲- مجتمع آموزشی پیشرو

منبع: https://pishroschool.ir/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد